Biblioteka

Barki z perspektywy psychologicznej

Co bierzesz na swoje barki, co nosisz na nich?

Barki wiążą się z poczuciem obowiązku, gotowością ponoszenia konsekwencji swoich czynów, rzetelnością. Ale też gromadzi się tam sporo niewyrażonych, zatrzymanych emocji. 

Główny konflikt związany z napięciem barków można zawrzeć w słowach: KIEDY WYBIORĘ SIEBIE, STRACĘ CIEBIE. KIEDY WYBIORĘ CIEBIE, TRACĘ SIEBIE.

Wyobraź sobie sytuację, kiedy ktoś przekracza Twoje granice, co powoduje złość, a jednocześnie obawiasz się to wyrazić z lęku, że kogoś urazisz, albo nawet stracisz. To częsty dylemat między tym, że wybieram siebie, a tym, że podporządkowuje się innym. W jednym momencie czujesz jak energia w Twoim ciele zaczyna buzować, czujesz złość i jednocześnie ogrania Cię lęk przed wyrażeniem jej, więc robisz wszystko, żeby tę energię powstrzymać. Złość wycofuje się do środka, a lęk przed wyrażeniem powoduje, że zostaje ściśnięta w rejonie barków i ramion. 

Ten dylemat przypomina sytuację, gdy chcemy zrobić krok do przodu: już całe nasze ciało jest na ten ruch gotowe, ale z jeszcze większą siłą powstrzymujemy się przed tym. Wolność i autonomię poświęcamy, chcąc czuć się akceptowanymi przez innych. Złość jest zatrzymana przez jeszcze większy lęk przed odrzuceniem.

Trochę o czym innym jest napięcie w rejonie szyi. Mówi nam bardziej o odcięciu głowy od ciała. Jeśli wrażenia z ciała sprawiały nam kiedyś dużo bólu, poprzez niezaspokojone potrzeby w dzieciństwie, jeśli emocje w ciele były nie do zniesienia – mogliśmy nieświadomie podjąć decyzję o odcięciu. To tak, jakbyśmy chcieli opuścić swoje ciało przez zacisk miedzy głową, a resztą cała. Mięśnie u podstawy czaszki zaciskają się, oddech się spłyca, zaciska się gardło – w efekcie ciało jest coraz bardziej zamrożone. Czujemy się bezpiecznie tylko w głowie, im mniej czujemy tym lepiej. 

Jak sobie pomóc?

  • Uświadamiaj sobie momenty, kiedy ktoś przekracza Twoje granice i pozwól sobie na irytację i złość.
  • Naucz się wyrażać złość w sposób nie raniący innych (np. Porozumienie Bez Przemocy Marshalla Rosenberga).
  • Naucz się rozpoznawać różne natężenie swojej złości: rozdrażnienie, irytacja, złość, wściekłość, furia.
  • Uwalniaj napięcia w ciele poprzez pracę z nim, np. poprzez jogę. I nie dziw się, że czasem po praktyce będziesz czuć irytację!
  • Popracuj z głosem: śpiewaj, krzycz, wzdychaj.
  • -Przeczytaj: Duchowość ciała. Bioenergetyka w terapii ciała i duszy (Lowen Alexander)

Małgosia Kłaniecka

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przesyłanie informacji o usługach Jogi Życia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.